یاد گیری بیشتر با مطالعه کمتر

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 7
  • بازدید دیروز : 1
  • بازدید کل : 1006

پیوند ها

5 تکنیک موثر،چند برابر کردن سرعت مطالعه


5 تکنیک موثر،چند برابر کردن سرعت مطالعه

سریعتر بخوانید و بیشتر به یاد داشته باشید

ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم. ما زمان کافی برای مطالعه تمام واژگان موجود در جراید را نداریم. خبر خوش آنکه برای درک محتوای یک اثر لازم نیست تمام واژگان را بخوانیم.

در واقع، شما میتوانید با تمرکز بر روی واژه های کلیدی، اطلاعات را به همان ترتیبی که با مطالعه تمام واژه های اثر، به دست می آیند، درک و ذخیره کنید و بنابراین سرعت مطالعه را افزایش دهید. می توان گفت که تند خوانی، روش حفظ سریع مطالب است.

 

اصول تند خوانی

میانگین سرعت مطالعه، حدود ۲۰۰ واژه در هر دقیقه برای دانش آموزانی با قدرت درک متفاوت است. به هر حال می توان این سرعت را با روشهای ارتباطی پیچیده تند خوانی به ۱۰۰۰ واژه در هر دقیقه افزایش داد. از نشانگر استفاده کنید. اگر چه در آغاز کار، این روش غیر طبیعی به نظر می رسد اما استفاده از نوعی نشانگر «خط بر» مانند خودکار یا انگشت، می تواند حرکت چشمان را به آرامی در امتداد خط هدایت کند.

با این کار میتوانید بدون وجود عوامل مزاحم، آهنگ پیوسته ای داشته باشید. کل متن یا مقاله کوتاهی را بدون مکث مطالعه کنید، هر جمله را تنها یک بار بخوانید و تنها نکات اصلی را به خاطر بسپارید.

اگر توجه کامل خود را به متن معطوف کنید، لازم نیست به عقب بازگردید، کلمات جزیی و کم اهمیت نباید وقت شما را هدر دهد. سرعتی آرام و پیوسته را در پیش گیرید و سعی کنید سرعت مطالعه را با افزایش سرعت نشانگر «خط بر»، بالا ببرید.

 

تمرین: تند خوانی

 

این تمرین امکان تجزیه روش تند خوانی را برای شما فراهم می کند. ابتدا باید سرعت کنونی مطالعه خود را ارزیابی کنید، سپس میزان پیشرفت خود را بر آورد کنید.

١. مطلبی در حدود ۲۵۰ کلمه» را از یک کتاب، مجله یا روزنامه انتخاب کنید و آن را با سرعت کنونی خود بخوانید. از زمان سنجی برای محاسبه زمان استفاده کنید یا از دوستی بخواهید این کار را برایتان انجام دهد. سپس با استفاده از این فرمول، سرعت مطالعه خود را اندازه گیری کنید:

کلمات در هر دقیقه = 60 × «ثانیه های سپری شده ÷ تعداد کلمات خوانده شده»

٢. با یادداشت نکات مهم حاصل از مطالعه، از جمله حقایق و مثال ها در دفترچه خود، درک مطلب خود را بسنجید یا از دوستتان بخواهید سوالاتی را در مورد درک مطلب از شما بپرسد. مطمئن شوید که مطالب اصلی متن را درک کرده اید.

٣. متن دیگری را با همین اندازه و تراکم انتخاب کنید. این بار، از اصول تندخوانی ارائه شده قبلی استفاده کنید.

۴. با استفاده از فرمول بالا، سرعت جدید مطالعه خود را اندازه گیری کنید و درک مطلب خود را مانند قبل ارزیابی کنید. این نتایج را با نتایج پیشین مقایسه کنید.

۵. سرعتهای گوناگون مطالعه را با متون گوناگون تجربه کنید تا جایی که سرعت مطالعه و درک مطلب شما دارای تعادل عملی و موثری شود.

  انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 52

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

هدف ما بالابردن سطح مهارت های تند خوانی و تقویت حافظه است.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما